تبلیغات
همه چیز دونی! - مذهبی
 
همه چیز دونی!

احادیث قرآن


بسم الله الرحمن الرحیم

عظمت قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: فضل القرآن على سائر الكلام كفضل الله على خلقه


رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برترى قرآن بر سایر سخنان مانند برترى خداوند است بربندگانش


بحارالانوار ج 92,ص 17


قرآن در كنار عترت

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: انى تارك فیكم الثقلین ما ان تمسكتم بها لن تضلوا بعدى : كتاب الله و عترتى اهل بیتى لن یفترقا حتى یردا على الحوض


رسول خداصلی الله علیه و آله فرمود: من در میان شما دو چیز سنگین و (گرانبها) به یادگار مى گذارم، كتاب خدا و اهل بیت من، از هم جدا نمى شوند تا مرا نزد حوض كوثرملاقات كنند


بحارالانوار ج 2, ص 99


تعلیم و تعلم قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: خیاركم من تعلم القرآن و علمه

رسول خدا(ص) فرمود: بهترین شما كسانى هستند كه قرآن را آموخته و به دیگران تعلیم مى دهند


بحارالانوار ج 92,ص 186


نگاه كردن به كلمات قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: النظر فى المصحف من غیر قراءة عبادة

رسول خدا صلی الله علیه و آله قرمود: نگاه كردن به صفحات قرآن (حتى بدون خواندن آن) عبادت است


بحارالانوار ج 99,ص 65



تلاوت از روى قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله : القراءة فى المصحف افضل من القراءة ظاهراً

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: تلاوت قرآن از روى آن با فضیلت تر از حفظ خواندن آن است


قرآن در احادیث اسلامى


قرائت قرآن با صوت نیكو

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: حسنوا القرآن باصواتكم فان الصوت الحسن یزید القرآن حسنا

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قرآن را با صورت نیكو زینت دهید كه صوت نیكو بر زیبایى قرآن مى افزاید


قرآن در احادیث اسلامى



صحیح خواندن قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اعربوا القرآن والتمسوا غرائبه

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قرآن را با اعراب صحیح بخوانید و عجائب آن را استخراج كنید


مستدرك ج 4, ص 372



عمل به دستورات قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ما آمن بالقرآن من استحلّ محارمه

پیامبراكرم صلی الله علیه و آله فرمود: ایمان نیاورده است به قرآن كسى كه حلال بداند چیزهاى را كه قرآن حرام كرده است


بحارالانوار ج 77, ص 160



تلاوت قرآن در خانه


قال النبى
صلی الله علیه و آله
نوروا بیوتكم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا" كما فعلت الیهود والنصارى, صلوا فى الكنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا كثر فیه تلاوة القرآن كثر خیره و امتع اهله و اضاء لاهل السماء كما تضیى نجوم السماء لاهل الدنیا


پیامبر گرامىصلی الله علیه و آله فرمود
نورانى كنید خانه هاى خودتان را به تلاوت قرآن و آن را قبرستان قرار ندهید مانندكارى كه یهود و نصارى كردند, نماز را در كلیساها و (كنیسه ها) خواندند و خانه هاى خود را معطل گذاشتند, پس به درستى كه اگر زیاد شود تلاوت قرآن در خانه اى خیر و وسعت براى اهل آن زیاد مى شود و آن خانه مى درخشد و به اهل آسمان نور مى دهد, آنچنان كه ستاره هاى آسمان به اهل زمین نور مى دهد و مى درخشد


بحارالانوار ج 92, ص 200


احترام به قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من وقّر القرآن فقد وقّر الله و من لم یوقر القرآن فقد استخف بحرمة الله، حرمة القرآن على الله كحرمة الوالد على الولد

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: كسى كه از قرآن تجلیل كند, از خدا تجلیل كرده و كسى كه قرآن را تجلیل نكند به حریم خدا اهانت كرده است، حرمت و قدر قرآن نزد خدا مانند برترى پدر بر فرزند است


بحارالانوار ج 92, ص 17



مسواك زدن

قال رسول اله صلى الله علیه و آله: نظفوا طریق القرآن قالوا: یا رسول الله: و ما طریق القرآن؟ قال: افواهكم ، قالوا: بماذا؟ قال بالسواك

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جاده قرآن را پاكیزه كنید، سوال شد: یا رسول الله جاده قرآن كدام است؟ فرمود: دهان، سوال شد: به چه ترتیب؟ فرمود با مسواك زدن


بحارالانوار ج 76, ص 135


با خضوع خواندن قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اقراوا القرآن ما ائتلفت علیه قلوبكم, و لانت علیه جلودكم, فاذا اختلفتم فلستم تقراونه

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مادامى كه در تلاوت قرآن قلوب شما نرم مى شود و در خود احساس خضوع مى كنید قرآن بخوانید و در غیر این صورت حق تلاوت را اداء نكرده اید


قرآن در احادیث اسلامى


تدبر و اندیشیدن در آیات

قال على علیه السلام : الا لا خیر فى قرائة لا تدبر فیها

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: آگاه باشید كه درتلاوت قرآن بدون تدبرخیرى نیست


قرآن در احادیث اسلامى


وضو داشتن

قال على علیه السلام: لایقرأ العبد القرآن اذا كان على غیر طهور حتى یتطهر

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: هنگامى كه وضو ندارید قرآن نخوانید


نزول قرآن در سه بخش

عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَقُولُ نَزَلَ الْقُرْآنُ أَثْلَاثاً، ثُلُثٌ فِینَا وَ فِى عَدُوِّنَا وَ ثُلُثٌ سُنَنٌ وَ أَمْثَالٌ وَ ثُلُثٌ فَرَائِضُ وَ أَحْكَامٌ

اصبغ بن نباته گوید: شنیدم از امیرالمؤ منین علیه السلام كه مى فرمود: قرآن در سه بخش نازل شده یك بخش آن درباره ما و دشمنان ما است ، و بخش ‍ دیگر در سنتها و امثال است ، و بخش سوم در واجبات و احكام است


اصول كافى جلد 4 ص/ 435 ح/ 2



قرآن و گنج

عَنِ الزُّهْرِى قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یَقُولُ آیَاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَكُلَّمَا فُتِحَتْ خِزَانَةٌ یَنْبَغِى لَكَ أَنْ تَنْظُرَ مَا فِیهَا

زهرى گوید: از حضرت على بن الحسین علیهما السلام شنیدم كه مى فرمود: آیه هاى قرآن گنجینه هائى است ، پس هرگاه در یك گنجینه را گشودى شایسته است كه بدانچه در آن است نظرى بیفكنى


اصول كافى جلد 4 ص/ 412 ح/2



با قرآن چه كردیم

قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا أَوَّلُ وَافِدٍ عَلَى الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ كِتَابُهُ وَ أَهْلُ بَیْتِى ثُمَّ أُمَّتِى ثُمَّ أَسْأَلُهُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ وَ بِأَهْلِ بَیْتِى

حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من نخستین كسى هستم كه روز قیامت بر خداى عزیز جبار وارد می شوم و با كتابش و اهل بیتم ، سپس امتم (وارد شوند) پس از ایشان بپرسم چه كردید با كتاب خدا و اهل بیت من ؟


اصول كافى جلد 4 ص / 400 ح/ 4



نتیجه خواندن قرآن در شب

عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ‍ مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آیَاتٍ فِى لَیْلَةٍ لَمْ یُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِینَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِینَ آیَةً كُتِبَ مِنَ الذَّاكِرِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آیَةٍ كُتِبَ مِنَ الْقَانِتِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَیْ آیَةٍ كُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ ثَلَاثَ مِائَةِ آیَةٍ كُتِبَ مِنَ الْفَائِزِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسَمِائَةِ آیَةٍ كُتِبَ مِنَ الْمُجْتَهِدِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آیَةٍ كُتِبَ لَهُ قِنْطَارٌ مِنْ تِبْرٍ الْقِنْطَارُ خَمْسَةَ عَشَرَ أَلْفَ مِثْقَالٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ الْمِثْقَالُ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ قِیرَاطاً أَصْغَرُهَا مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ وَ أَكْبَرُهَا مَا بَیْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ


حضرت باقر علیه السلام فرمود: كه رسول خدا (ص ) فرموده :
هركس در یك شب ده آیه از قرآن بخواند از غافلین نوشته نشود و هركس پنجاه آیه بخواند در زمره ذاكرین نوشته شود و هر كس صد آیه بخواند در زمره قانتین نوشته شود و هركس دویست آیه بخواند از خاشعین نوشته شود و هر كس سیصد آیه بخواند از فائزین نوشته شودو هر كس پانصد آیه بخواند از جمله مجتهدین نوشته شود و هر كس هزار آیه بخواند براى او (ثواب انفاق ) یك قنطار از طلا نوشته شود و قنطار پانزده هزار مثقال طلا است ، كه هر مثقالى بیست و چهار قیراط است كه كوچكترین آنها باندازه كوه احد و بزرگترین آنها باندازه آنچه میان زمین و آسمان است


اصول كافى جلد 4 ص/ 415 ح/ 5



قرآن خواندن جوان

قال الصادق علیه السلام: من قرا القرآن و هو شاب مومن, اختلط القرآن بلحمه و دمه

امام صادق علیه السلام فرمود: كسى كه قرائت قرآن كند در حالى كه جوان با ایمان باشد قرآن با گوشت و خونش آمیخته مى شود


الكافى ج 2,ص 603


كسانى كه قرآن را به زحمت یاد مى گیرند

قال الصادق علیه السلام: ان الذى یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه قله حفظ له اجران


امام صادق علیه السلام فرمود: كسى كه كشش حافظه اش كم است و با مشقت قرآن را فرا مى گیرد دو اجر دارد


بحارالانوار ج 92, ص 202



تلاوت قرآن توام با اخلاص

قال الصادق علیه السلام: ان من الناس من یقرا القرآن لیقال: فلان قارى و منهم من یقرا القرآن لیطلب به الدنیا ولا خیر فى ذلك و منهم من یقرا القرآن لینتفع به فى صلاته و لیله و نهاره

امام صادق علیه السلام فرمود: پاره اى از مردم قرآن تلاوت مى كنند كه گفته شود چه خوب مى خواند و برخى قرآن مى خوانند براى تامین معاش. در این دو دسته خیرى نیست. ولى بعضى از مردم قرآن مى خوانند كه از راهنمایى هاى او بهره مند شوند و در نماز و در حال و شب و روز از آیات الهام بخش قرآن بهره معنوى و فكرى بردارند


قرآن در احادیث اسلامى


استعاذه پیش از تلاوت قرآن

قال الصادق علیه السلام: اغلقوا ابواب المعصیة بالاستعاذة، وافتحوا ابواب الطاعة بالتسمیة

امام صادق علیه السلام فرمود: درهاى معصیت را با گفتن(اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) ببندید و درهاى طاعت را با (بسم الله الرحمن الرحیم) بگشایید


بحارالانوار ج 92, ص 216


قرآن چراغ هدایت

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ فِیهِ مَنَارُ الْهُدَى وَ مَصَابِیحُ الدُّجَى فَلْیَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ یَفْتَحُ لِلضِّیَاءِ نَظَرَهُ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَیَاةُ قَلْبِ الْبَصِیرِ كَمَا یَمْشِى الْمُسْتَنِیرُ فِى الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: همانا این قرآن (كتابى ) است كه در آن است جایگاه نور هدایت و چراغهاى شب تار، پس شخص تیز بین باید كه در آن دقت كند و براى پرتوش نظر خویش را بگشاید، زیرا كه اندیشه كردن زندگانى دل بینا است ، چنانكه جویاى روشنى است در تاریكى ها به سبب نور راه بپیماید


اصول كافى جلد 4 ص / 400 ح/ 5



دفاتر اعمال و قرآن

عَنْ یُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام
إِنَّ الدَّوَاوِینَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ دِیوَانٌ فِیهِ النِّعَمُ، وَ دِیوَانٌ فِیهِ الْحَسَنَاتُ، وَ دِیوَانٌ فِیهِ السَّیِّئَاتُ فَیُقَابَلُ بَیْنَ دِیوَانِ النِّعَمِ، وَ دِیوَانِ الْحَسَنَاتِ فَتَسْتَغْرِقُ النِّعَمُ عَامَّةَ الْحَسَنَاتِ، وَ یَبْقَى دِیوَانُ السَّیِّئَاتِ فَیُدْعَى بِابْنِ آدَمَ الْمُؤْمِنِ لِلْحِسَابِ فَیَتَقَدَّمُ الْقُرْآنُ أَمَامَهُ فِى أَحْسَنِ صُورَةٍ فَیَقُولُ یَا رَبِّ أَنَا الْقُرْآنُ وَ هَذَا عَبْدُكَ الْمُؤْمِنُ قَدْ كَانَ یُتْعِبُ نَفْسَهُ بِتِلَاوَتِى وَ یُطِیلُ لَیْلَهُ بِتَرْتِیلِى وَ تَفِیضُ عَیْنَاهُ إِذَا تَهَجَّدَ فَأَرْضِهِ كَمَا أَرْضَانِى قَالَ فَیَقُولُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ عَبْدِى ابْسُطْ یَمِینَكَ فَیَمْلَؤُهَا مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ وَ یَمْلَأُ شِمَالَهُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ثُمَّ یُقَالُ هَذِهِ الْجَنَّةُ مُبَاحَةٌ لَكَ فَاقْرَأْ وَ اصْعَدْ فَإِذَا قَرَأَ آیَةً صَعِدَ دَرَجَة
ً


یونس بن عمار گوید: كه حضرت صادق علیه السلام فرمود
دفترها در روز قیامت سه دفتر است دفترى كه نعمتها در آن ثبت شده و دفترى كه كارهاى نیك در آنست و دفترى كه كارهاى بد در آن ثبت است پس دفتر نعمتها را با دفتر كارهاى نیك برابر كنندو نعمتها همه كارهاى نیك را فراگیرد و در خود فرو بردو دفتر كارهاى بد بجا ماند پس آدمیزاده مؤ من را براى حساب بخوانند و قرآن در بهترین صورتى پیش رویش در آید و گوید: بار پروردگارا من قرآنم و این بنده مؤ من تو است كه خود را براى خواندن من به تعب مى انداخت ، و شب خود را با آهنگ خوش و هموار خواندن من دراز مى كرد و دیدگانش در هنگام نماز شب اشك ریزان بود، چنانچه مرا خشنود ساختى او را هم خشنود كن
امام فرمود: پس خداى عزیز جبار می فرماید: اى بنده من دست راستت را باز كن و خداوند آنرا از رضوان خود و دست چپش را از رحمت خود پر كند سپس باو گفته شود: این بهشت براى تو مباح است پس قرآن بخوان و بالا برو پس هرگاه یك آیه بخواند یك درجه بالا رود


اصول كافى جلد 4 ص/ 402 ح/ 12



حاملان قرآن

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَمَلَةُ الْقُرْآنِ عُرَفَاءُ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الْمُجْتَهِدُونَ قُوَّادُ أَهْلِ الْجَنَّةَ وَ الرُّسُلُ سَادَةُ أَهْلِ الْجَنَّةَ


حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا (ص ) فرمود: حاملین قرآن نمایندگان و سرپرستان اهل بهشتند، و مجتهدان جلو داران اهل بهشتند، و پیامبران آقایان اهل بهشتند


اصول كافى جلد 4 ص/ 409 ح/ 11


یاد گرفتن قرآن

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ یَنْبَغِى لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا یَمُوتَ حَتَّى یَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ یَكُونَ فِى تَعْلِیمِهِ


حضرت صادق علیه السلام فرمود: براى مؤ من شایسته است كه نمیرد تا قرآن را یاد گیرد یا در كار یاد گرفتنش باشد


اصول كافى جلد 4 ص/ 409 ح/ 3



خواندن قرآن در هر روز

عَنْ اَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ یَنْبَغِى لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَنْظُرَ فِى عَهْدِهِ وَ أَنْ یَقْرَأَ مِنْهُ فِى كُلِّ یَوْمٍ خَمْسِینَ آیَةً


حضرت صادق علیه السلام فرمود: قرآن عهد خداوند و فرمان او است بر خلقش پس سزاوار است براى شخص مسلمان كه در این عهد و فرمان خدا نظر افكند و روزى پنجاه آیه از آن بخواند

اصول كافى جلد 4 ص/ 412 ح/ 1 


خانه های قرآنی

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام :
الْبَیْتُ الَّذِى یُقْرَأُ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ یُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ تَكْثُرُ بَرَكَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ
وَ تَهْجُرُهُ الشَّیَاطِینُ وَ یُضِى ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِى ءُ الْكَوَاكِبُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ إِنَّ الْبَیْتَ الَّذِى لَا یُقْرَأُ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ لَا یُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ تَقِلُّ بَرَكَتُهُ وَ تَهْجُرُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَحْضُرُهُ الشَّیَاطِین
ُ

و نیز فرمود علیه السلام : كه امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود
خانه اى كه در آن قرآن خوانده شود و ذكر خداى عزوجل (و یاد او) در آن بشود بركتش ‍ بسیار گردد و فرشتگان در آن بیایند و شیاطین از آن دور شوند و براى اهل آسمان مى درخشد چنانچه ستارگان براى اهل زمین مى درخشدو خانه اى كه در آن قرآن خوانده نشود و ذكر خداى عزوجل در آن نشود بركتش كم شود و فرشتگان از آن دور شوند و شیاطین در آن حاضر گردند

اصول كافى جلد 4 ص/ 413 ح/ 3



خواندن قرآن از روى آن

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ ثَلَاثَةٌ یَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا یُصَلِّى فِیهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَیْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَیْهِ الْغُبَارُ لَا یُقْرَأُ فِیهِ

و نیز فرمود علیه السلام : سه چیز است كه بدرگاه خداى عزوجل شكایت كند مسجد ویرانى كه اهلش در آن نماز نخوانند، و دانشمند عالمى كه میان نادانها و جهال باشد و قرآنى كه گرد بدان نشسته و كسى آنرا نخواند


اصول كافى جلد 4 ص/ 417 ح/ 3


نگاه به قرآن و عبادت

إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّى أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِى فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِى أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِى الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِى بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِى الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِى الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ


اسحاق بن عمار گوید: بحضرت صادق علیه السلام عرض كردم : قربانت گردم من قرآن را حفظ دارم آنرا از حفظ بخوانم بهتر است یا از روى قرآن ؟ فرمود: بلكه آنرا بخوان و نگاه بقرآن كن (و از روى آن بخوان ) كه بهتر است ، آیا نمی دانی كه نگاه كردن در قرآن عبادت است ؟

اصول كافى جلد 4 ص/ 418 ح/ 5



ترتیل قرآن با صداى خوش


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ص بَیِّنْهُ تِبْیَاناً وَ لَا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعْرِ وَ لَا تَنْثُرْهُ نَثْرَ الرَّمْلِ وَ لَكِنْ أَفْزِعُوا قُلُوبَكُمُ الْقَاسِیَةَ وَ لَا یَكُنْ هَمُّ أَحَدِكُمْ آخِرَ السُّورَةِ

عبداللّه بن سلیمان گوید: از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم از گفتار خداى عزوجل (كه فرماید:) ((و رتل القرآن ترتیلا)) فرمود: امیرالمؤ منین صلوات اللّه علیه فرموده : یعنى او را خوب بیان كن و همانند شعر آنرا به شتاب مخوان ، و مانند ریگ (هنگام خواندن ) آنرا پراكنده مساز، ولى دلهاى سخت خود را بوسیله آن به بیم و هراس افكنید، و همت شما این نباشد كه سوره را به آخر رسانید؛ یعنى همت خود را در تدبر و تاءمل در آیات و بكار بستن و عمل كردن آنها قرار دهید نه باینكه سوره را بآخر رسانید

اصول كافى جلد 4 ص/ 418 ح/ 1



مدت زمان ختم قرآن

عَنْ عَلِى بْنِ أَبِى حَمْزَةَ قَالَ سَأَلَ أَبُو بَصِیرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أَنَا حَاضِرٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِى لَیْلَةٍ فَقَالَ لَا فَقَالَ فِى لَیْلَتَیْنِ فَقَالَ لَا حَتَّى بَلَغَ سِتَّ لَیَالٍ فَأَشَارَ بِیَدِهِ فَقَالَ هَا ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله كَانَ یَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِى شَهْرٍ وَ أَقَلَّ إِنَّ الْقُرْآنَ لَا یُقْرَأُ هَذْرَمَةً وَ لَكِنْ یُرَتَّلُ تَرْتِیلًا إِذَا مَرَرْتَ بِآیَةٍ فِیهَا ذِكْرُ النَّارِ وَقَفْتَ عِنْدَهَا وَ تَعَوَّذْتَ بِاللَّهِ مِنَ النَّارِ فَقَالَ أَبُو بَصِیرٍ أَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِى رَمَضَانَ فِى لَیْلَةٍ فَقَالَ لَا فَقَالَ فِى لَیْلَتَیْنِ فَقَالَ لَا فَقَالَ فِى ثَلَاثٍ فَقَالَ هَا وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ نَعَمْ شَهْرُ رَمَضَانَ لَا یُشْبِهُهُ شَیْءٌ مِنَ الشُّهُورِ لَهُ حَقٌّ وَ حُرْمَةٌ أَكْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ مَا اسْتَطَعْتَ

على بن ابى حمزه گوید: ابوبصیر از امام صادق علیه السلام پرسید و من نیز در خدمتش بودم و عرضكرد: قربانت شوم ! من قرآن را در یك شب بخوانم ؟ فرمود: نه ، عرضكرد: در دو شب ؟ فرمود: نه ، تا رسید بشش شب با دست اشاره كرده فرمود:ها (یعنى آرى بخوان ) سپس حضرت صادق علیه السلام فرمود: اى ابا محمد آنان كه پیش از شماها بودند از اصحاب محمد صلی الله علیه و آله قرآن را در یك ماه و كمتر مى خوانند، قرآن را بشتاب و سرعت نباید خواند بلكه باید هموار و شمرده خوانده شود، و هرگاه بآیه اى برخورد كردى كه در آن ذكر دوزخ است نزد آن بایستى و از دوزخ بخدا پناه برى ، پس ابو بصیر عرضكرد: در ماه رمضان قرآن را در یك شب بخوانم ؟ فرمود: نه ، عرضكرد: در دو شب بخوانم ؟ فرمود: نه ، عرضكرد: در سه شب بخوانم ؟ فرمود: آرى بخوان و با دست خود اشاره كرد آرى ماه رمضان (ماهى ) است كه هیچكدام از ماهها بدو نمانند براى آن ماه حق و حرمتى است ، (و در آن ماه ) نماز هر چه توانى بخوان


اصول كافى جلد 4 ص/ 423 ح/ 5



نهى از نخواندن سوره توحید در نمازهاى پنجگانه

عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَنْ مَضَى بِهِ یَوْمٌ وَاحِدٌ فَصَلَّى فِیهِ بِخَمْسِ صَلَوَاتٍ وَ لَمْ یَقْرَأْ فِیهَا بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قِیلَ لَهُ یَا عَبْدَ اللَّهِ لَسْتَ مِنَ الْمُصَلِّینَ


امام صادق علیه السلام فرمود: هركس یك روز تمام بر او بگذرد و نمازهاى پنج گانه را بخواند و در آن نمازها قل هو اللّه احد نخواند باو گفته شود: اى بنده خدا تو از نمازگزاران نیستى

اصول كافى جلد 4 ص/ 428 ح/ 10


دعاى پیش از خواندن قرآن

منقول از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
اللهم بالحق انزلته و بالحق نزل, اللهم عظم رغبتى فیه واجعله نورا" لبصرى وشفاء لصدرى و ذهابا" لهمى و غمى و حزنى, اللهم زین به لسانى و جمل به وجهى و قو به جسدى وثقل به میزانى, وارزقنى تلاوته على طاعتك آناء اللیل واطراف النهار, واحشرنى مع النبى محمد وآله الاخیار


بار خدایا قرآن را به حق نازل كردى و به درستى هم نازل شده, بار الها میل و رغبت مرا به قرآن بزرگ گردان و آن را روشنایى دیده و شفاى دل و برنده غم و غصه و اندوهم قرار ده, خداوندا زبانم را به خواندن قرآن زینت ده و چهره ام را به سبب آن نیكویى بخش و پیكرم را به پیروى آن نیرومند فرما و میزان علمم را به تبعیت آن سنگین گردان و خواندن قرآن را شب و روز با توفیق فرمانبردارى روزیم فرما و مرا با پیغمبرت حضرت محمد(ص) و آل برگزیده اش محشور گردان


دعا ختم قرآن

منقول از امام صادق علیه السلام
اللهم انى قد قرئت ما قضیت من كتابك الذى انزلته على نبیك الصادق صلى الله علیه و اله, فلك الحمد ربنا, اللهم اجعلنى ممن یحل حلاله و یحرم حرامه و یومن بمحكمه و متشابهه, و اجعله لى انسا فى قبرى وانسا فى حشرى, واجعلنى ممن یرقى بكل آیه قراها درجه فى اعلى علیین برحمتك یا ارحم الراحمین


بارالها به راستى و حقیقت خواندنم آنچه را بیان كردى در كتابى كه بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادى, اى پروردگار ما ستایش وثناء مخصوص تواست, بار خدایا مرا از آنانى كه حلال قرآن را حلال و حرام آن را حرام مى دانند و به آیات محكم و متشابه آن ایمان دارند قرار بده و قرآن را مونس در قبر و روز بازپسین من گردان . و مرا از كسانى بگردان كه هر آیه اى مى خواند , درجه اى در بالاترین درجات بهشت به او عطا كنند , به رحمتت اى رحیم ترین رحیمان


بحارالانوار ج 92, ص 206



درباره وبلاگ


همونی که بود!

مدیر وبلاگ : هومن همه چیز دون!
نظرسنجی
بعد از این همه مدت که از سن همه چیز دونی گذشته کلا چطوری بوده؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :