تبلیغات
همه چیز دونی! - مطالب خرداد 1390
 
همه چیز دونی!
دوشنبه 30 خرداد 1390 :: نویسنده : فربد رحیمی نیک
دورترین کهکشان های عالم

اگر از یک اختر‌شناس بپرسید بزرگ‌ترین اجرام در مقیاس کیهانی کدامند احتمالا پاسخ خواهد داد "ابرخوشه‌های کهکشانی". نزدیک‌ترین این اجرام به ما ابرخوشه سنبله است که مرکز آن در فاصله ۵۰ سال نوری از ما قرار گرفته و کهکشان ما جایی در حومه آن قرار دارد. بخش مرکزی ابرخوشه سنبله شامل بیش از یک هزار کهکشان می‌شود و دارای جرمی بیش از یک کوادریلیون (۱۰ به توان ۱۵) برابر جرم خورشید است که به صورت ستاره، گاز، غبار، سیاهچاله، و از همه مهم‌تر ماده تاریک وجود دارد. وقتی در این مقیاس به کیهان نگاه می‌کنیم، آن را به صورت مجموعه‌ای لایتناهی از ابرخوشه‌های کهکشانی می‌بینیم که همانند یک تار عنکبوت سه بعدی پیچیده، توسط رشته‌هایی از کهکشان‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند.

با این وجود کیهان اولیه در ابتدای تولد، بر خلاف ساختار امروزی مجموعه‌ای یکدست از ماده بوده است، اما پس از گذر زمان کوتاهی از انفجار بزرگ توده‌هایی از ماده متجمع شده و کهکشانهای بزرگ را شکل داده‌اند. اما چه زمانی کهکشان‌ها شروع به شکل دادن خوشه‌ها کردند؟

هنوز پاسخ این سوال را به درستی نمی‌دانیم. اما گروهی از پژوهشگران به سرپرستی پیتر کی پک (از Caltech) با بکارگیری مجموعه‌ای از تلسکوپ‌های فضایی و زمینی در طول موج‌های مختلف، گروهی کوچک از کهکشان‌ها را یافته‌اند که به طور گرانشی با یکدیگر مرتبط‌ند و از همه مهم‌تر در زمانی قرار داند که کیهان تنها ۱/۱ میلیارد سال عمر داشته است. این گروه کهکشانی با داشتن انتقال به سرخی در حدود ۵/۳ و با توجه به سن ۱۳/۷ میلیارد ساله کیهان، تصویری از خود در ۱۲/۶ میلیارد سال قبل را در اختیار ما قرار داده‌اند. خوشه کهکشانی گفته شده با نام COSMOS-AzTEC۳ در صورت فلکی سکستانت قرار دارد و شامل ۱۱ کهکشان مرئی است.

اغلب کهکشان‌های این خوشه مانند دیگر کهکشان‌های اولیه کوچک‌تر از راه شیری بوده و مملو از ستارگان در حال تشکیل‌اند. یکی از این کهکشان‌ها سیاهچاله‌ای را در خود جای داده است که جرمی بیش از ۳۰ میلیون برابر جرم خورشید برای آن تخمین زده می‌شود. تصور می‌شود این گروه کهکشانی بعد از این دورانی که ما اکنون در حال مشاهده آن هستیم، در یکدیگر ادغام شده و کهکشانی بزرگ‌تر مانند کهکشان ما را شکل داده‌اند. این کهکشان‌ها با توجه به فعالیت بسیار شدید آن‌ها، که در خوشه‌های دیگر از این نوع نیز دیده شده است، می‌بایست ده‌ها میلیون و یا صد‌ها میلیون سال قبل‌تر تشکیل شده باشند.

پیتر کی پک در این باره می‌گوید: "کشف این کهکشان‌ها مانند آن است که کلان شهرهایی مانند نیویورک و لندن را در زمانی مشاهده کنیم که تنها روستاهای کوچکی بوده‌اند." با مشاهده خوشه‌هایی از این دست در فواصل مختلف و مشاهده چگونگی تغییر آن‌ها در طول زمان اختر‌شناسان می‌توانند اطلاعات بدست آمده مانند تکه‌های مختلف پازل تارخچه تحول کیهان، کنار هم بچینند و به پاسخ این سوال دست پیدا کنند که چطور کهکشان‌های کوچک به یکدیگر پیوستند تا کهکشان‌های بزرگ‌تر، خوشه‌ها، ابرخوشه‌ها و دیگر ساختارهای بزرگ مقیاس را شکل دهند.

برای به دست آمدن این اطلاعات جمعی از تلسکوپ های مطرح سازمان های فضایی کشورهای مختلف نظیر هابل، سوبارو، اسپیتزر، کک و چاندرا به کار گرفته شدند که اهمیت مشارکت جهانی در پروژه های بین المللی را به خوبی نشان می دهد.





نوع مطلب : نجوم، 
برچسب ها :

تراوین در مترو (صادقیه - بهارستان)

فکر کنید در مترو حدود ساعت 2-3 ظهر نشستید، تلفنی با یکی از دوستاتون در مورد تراوین دارین صحبت میکنین!

در این زمان ها معمولن مترو خلوت تره و صدا راحت میپیچه داخل واگن و مثل من اکه صدات بلند باشه حتی تو واگن بقلی هم ممکنه صدات و بشنون ... منظورم این واگن ها هست که بهم راه داره خاکستری ها رو میگم!

متن صحبت: بهنام ببین تو الان جانشینم هستی به وزیر دفاع همین الان نامه بده؛ که من نیستم و تو جانشینمی تا بدونه که دست تنهاست و من مرخصیم. نزار نیرو ها بمونند تو این مدتی که من نیستم، میتونی همه رو مثل همیشه یه مانور بدی. کشته اینا هم حالیم نمیشه مهم نیست کشته میدیم یا نه مهم اینه که نیروها نمونن، نمیخام هیچ کدوم از اعضا اتحاد سر از کارم در بیارن! از دهاتای دیگه نیروی جدید میفرستیم و تلفاتو جبران میکنیم!

یه لحظه به خودم اومدم حس کردم جو تغییر کرده! انگار یه باد سردی یا یه سایه ای بالا سرمه، یه حس عجیب و غریبه بود! سرمو بالا آوردم دیدم کل آدمای توی واگن عین آمار دارند منو میبینند !

داشتم یخ میزدم؛ دستو پام به لرزه افتاد.

فقط شانس باهام یار بود!
دینگ دینگ ... ایستگاه امام خمینی، نفهمیدم چجوری اومدم بیرون، در واقع یجوری پریدم بیرون منتظر قطار بعدی شدم ! هر ماموری که بهم نگاه میکرد توی ادامه مسیر حالا سرباز نیرو دریایی بود یا مامور مترو دستو پام میلرزید! تا انکه قطار بعدی اومد و من رفتم.

تا 2-3 هفته هم سوار مترو نشدم مبادا یکی از اون آدما منو ببینه :دی

پیام آموزشی: در مورد تراوین هر جا که هستید یا با تلفون صحبت نکنین مگر اینکه تنها باشین :دی یا اینکه مطمئن باشید که هیچ کسی اون اطراف صداتون رو نمیشنوه جو گیر هم نشین و خودتون رو کنترل کنین.

با تشکر :دی

شهرام - pixy

بقیه خاطره ها در ادامه مطلب

ادامه مطلب


نوع مطلب : ویژه نامه ها، 
برچسب ها :
دوشنبه 30 خرداد 1390 :: نویسنده : فربد رحیمی نیک

تقسیم روایت

درس شانزدهم داستان نویسی

صفحات متعدد روایت خشک و خالی، خسته کننده است. زیرا اطلاعات راجع به شخصیتها، اتفاقات گذشته، علت و تأثیر این حادثه و آن درگیری یک جا جمع و کم کم کوهی از اطلاعات با هم مخلوط می شوند و دیگر نمی توان مصالح کمکی را از مصالح داستان تمیز داد. روایت باید ضمن اینکه اطلاعاتی به خواننده می دهد، گیرا باشد.

به علاوه کم و زیاد کردن سرعت پیشروی داستان در روایتی مفصل، بسیار مشکل و تأثیر بصری روایت طولانی بر خواننده که مجبور است همه ی آن را بخواند، ناخوشایند است. و باز احتمال دارد روایت شبیه متن کتابهای درسی شود.

نویسنده می تواند برای رفع این مشکل از فن ساده ای استفاده کند: با گفتگو ها و صحنه های دیگر روایت طولانی را به چند قسمت تقسیم کند.

داستان: رمان در قرن دوازدهم یعنی هنگامی که چین سعی می کرد به کره لشکرکشی و بر کره حکمرانی کند اتفاق می افتد.

نویسنده ابتدا شروع به روایت سابقه ی این تجاوز و خواننده را با بسیاری از حکام، سردارها و رؤسای چینی که قرنهای متمادی نقشه ی تصرف کره را می کشیدند آشنا می کند. ضمناً از طریق همین روایتها نبردها، دسیسه ها، سنن، اصول اخلاقی، قهرمانان (مرد و زن) برجسته و افراد حقه باز را توصیف می کند.

مثال 1: نویسنده می تواند ضمن یکی از روایتها که چگونگی شورش دهقانان علیه سرباز گیری و مالیاتهای ظالمانه را بیان می کند، صحنه ای را تصویر کند که در آن رهبر انقلابی را دستگیری می کنند. و وقتی او را روی خیابانها می کشند تا ببرند و گردنش را بزنند مردم سوگواری می کنند.

مثال 2: وقتی نویسنده دوباره روایت کردن را از سر می گیرد و خواننده را به زمانی می برد که رؤسای قبایل مختلف گرد آمده اند تا قوایشان را یکی کنند، می تواند برخی از گفتگوها و نقشه های آنان را نیز در بین روایت بیاورد.

استفاده از چند صحنه و گفتگو در بین روایتی طولانی، آدمها را قواعی و آن دوره ی تاریخی را زنده تر می کند. هر چه روایت طولانیتر باشد، میزان استفاده ی نویسنده از صحنه یا گفتگو و تقسیم روایت به قسمتهای کوچکتر باید بیشتر باشد و برعکس.

 

61- من راوی ذهنی و عینی

دو شکل اصلی روایت اول شخص عبارت است از: من راوی ذهنی و من راوی عینی. نویسنده باید ابتدا محتوا، میدان عمل و دید داستان و نیز سطح حرفهای من راوی را ارزیابی کند.

داستانی که طرح پیچیده و شخصیتهای زیادی دارد، نیاز به میدان دید وسیع و تجزیه و تحلیل های مختلف شخصیتها و وضعیتها دارد. در این مورد استفاده از من راوی عینی مناسبتر است. اما اگر طرح داستان ساده و شخصیتهای آن کم باشد، به دلیل اینکه نویسنده نیاز به تأثیر بی واسطه ی راوی، عمق شخصیت و واکنشهای عاطفی دارد، بهتر است از من راوی ذهنی استفاده کند.

من راوی ذهنی در تمامی روابط، درگیریها، اعمال و حوادث داستان عمیقاً نقش دارد اما به دلیل محدودیتهای طبیعی جسم انسان، صرفاً می تواند برخی از اتفاقاتی را که شاهدش نبوده، تعریف کند. چرا که او هم از اتفاقات جاهای دیگر، مطلع می شود یا می تواند حدس بزند چه اتفاقی رخ داده است. من راوی ذهنی در حقیقت تجسم انسان (تشخیص) «اکنون» است. با این حال، می تواند گذشته، توقعات و پیش بینی هایش را افشا کند  با همه ی خوانندگان شخصاً صحبت کند و صمیمانه توضیحاتی درباره ی خودش، اشخاص دیگر و وضعیتهای مختلف به خواننده بدهد.

اما من راوی عینی، نقش چندانی در روابط و حوادث ایفا نمی کند. و به جای تعریف سرگذشت تقریباً عادی خود، داستان زندگی شخصیتهای اصلی را بازگو می کند. وی در مقیاس با من راوی ذهنی، داستانها و درونکاویهای اشخاص بیشتری را بیان می کند، تحرک بیشتری و بر زمان تسلط دارد و می تواند در موقع لزوم، به راحتی به لحاظ زمانی، جلو و عقب برود.

من راوی ذهنی فقط هنگامی داستان اشخاص دیگری را بیان می کند که نقشی در داستان او داشته باشند. اما من راوی عینی نقشی فرعی در داستان اصلی دارد و شخصیت اصلی نیست.



ادامه مطلب


نوع مطلب : داستان، ادبیات، 
برچسب ها : آموزش داستان نویسی،
یکشنبه 29 خرداد 1390 :: نویسنده : فربد رحیمی نیک

برای من عجیب است که چرا برخی با شنیدن برخی اخبار تعجب می‌کنند. همین دیروز یکی از رفقا که مشغول خواندن روزنامه بود ناگهان روزنامه را بست و انداخت روی میز و گفت این چه وضعی است؟


گفتم: کدام وضع؟


گفت: همین واردات دیگر، دارند از چین گوسفند و مرغ وارد می‌کنند


گفتم: چه عیبی دارد؟


گفت: مگر ما خودمان گوسفند نداریم؟


گفتم: گوسفند که زیاد داریم


گفت: پس چرا وارد می‌کنند؟


گفتم: مگر سیب کم داریم، اما وارد می‌کنند، مرد حسابی ما خودمان بهترین قالی را صادر می‌کنیم و هم‌زمان از ترکیه وارد می‌کنیم کجای کاری


گفت: عجب


باز روزنامه را باز کرد،‌ مدتی خواند و بعد دوباره روزنامه را بست و انداخت روی میز و گفت این چه وضعی است؟


گفتم: کدام وضع؟


گفت: برنج شده کیلویی چهار هزار تومان


گفتم: چه عیبی دارد؟


گفت: گران است


گفتم: حرص نخور، مردم نمی‌خرند، ارزان می‌شود


گفت: مگر می‌شود مردم برنج نخورند


گفتم: لابد دارند که می‌خرند پس


چرخی در اتاق زد و باز روزنامه را باز کرد،‌ مدتی خواند و بعد دوباره روزنامه را بست و انداخت روی میز و گفت این چه وضعی است؟


گفتم: کدام وضع؟


گفت: نوشته اگر پراید تا ماه دیگر به کیسه هوا مجهز نشود شماره گذاری نمی‌شود


گفتم: چه عیبی دارد؟


گفت: خیلی همین پراید را می‌توانستند بخرند، این هم پرید


گفتم: حرص نخور، چند سال است از این حرف‌ها می‌زنند


گفت: یعنی شماره گذاری می‌شود؟


گفتم: بله


خواست دوباره روزنامه را بردارد که از دست‌اش گرفتم


گفتم: چند وقت بود روزنامه نخوانده بودی؟


گفت: خیلی


گفتم: راز سلامتی و آرامش‌ات در همین است، دیگر هم نخوان


گفت: بله بهتر است نخوانم، آدم همه‌اش تعجب می‌کند


گفتم: زیاد بخوانی دیگر تعجب نمی‌کنی، ولی نخوان


گفت: چه کنم پس؟


گفتم: رادیو را روشن کن، بگذار روی موج تهران، گوش کن، خوبی‌اش این است که دیگر تعجب نمی‌کنی


گفت: یعنی از این خبرها توش نیست


گفتم: نه از اون خبرها توشه


باز تعجب کرد. رفیق‌ ما کلا متعجب است. حق هم دارد. تازه از سفر آمده است.



نوع مطلب : طنز، 
برچسب ها :
یکشنبه 29 خرداد 1390 :: نویسنده : فربد رحیمی نیک
شاید عجیب باشد اما این موجود از بدو تولدش مورد توجه خاص و عام بود  . مدت های مدیدی،جوانان و نوجوانان کشور ایران را گرفتار خودش کرده بود.
این موجود آلمانی است اما مورد توجه جهان قرار گرفته و انگار دست از سرش نمی شود برداشت. درست حدس زدید ای موجود تراوین است.
اما همه چیز دونی قصد دارد به مناسبت شروع تابستان ویژه نامه ی تراوینی خود راا منتشر کند پس منتظر باشید....



نوع مطلب : ویژه نامه ها، 
برچسب ها : تراوین،
یکشنبه 29 خرداد 1390 :: نویسنده : فربد رحیمی نیک

درس پانزدهم داستان نویسی

57- نوشتن رمانتان را به تأخیر نیندازید

رمانها را چگونه می نویسند؟ رمان نویسان چه جور آدمهایی هستند؟

می توان زوجی جوان و تازه ازدواج کرده را با نویسنده ای که دائم کار نوشتن رمانش را عقب می اندازد مقایسه کرد.

نو زوج جوان کارمندند و بچه می خواهند اما موقع مناسبی برای بچه دار شدن نیست. اولین خواسته ی آنها امنیت اقتصادی است. امسال را با جشنهای متعدد می گذرانند. سال بعد ترفیع می گیرند و حقوقشان اضافه می شود. سالها می گذرد.تا اینکه آنها صاحب مقامی شده اند، اما اگر زن بخواهد بچه دار شود باید سر کار نرود. و قطع حقوق وحشتناک است: در این موقیعت عاقلانه نیست که بچه دار شوند.

نویسنده نیز که نقد و بررسی، داستان کوتاه و داستانهای واقعی می نویسد، عملاً وقت رمان نویسی ندارد. دو، سه سالی می گذرد. احساس می کند هنوز به قدر کافی با فنون نویسندگی آشنا نیست. تاکنون هرگز مدتی طولانی به اثری نپرداخته است. حتماً ناشران از نویسندگان جدید استقبال نمی کنند و رمان او را نیز روی انبوهی از آثار بُنجل دیگر می اندازد و رد می کنند. در این موقعیت رمان نویسی خطر کردن است.

پس چگونه است که هر سال رمانهای اول بسیاری از نویسندگان چاپ و منتشر می شود.

نویسندگان این رمانها مصلحت بینی را کنار گذاشته و استثنابینی را پیش گرفته اند. آنها خودشان را در برابر بدبینی والدین، تمسخر دوستان و ادعای سرزنش بار جامعه که می گوید: «ما بیش از نیازمان نویسنده داریم» مجهز کرده اند. آنها به شخصیت، استعداد و مهارت خود ایمان دارند. با این حال نویسندگانی که اثرشان چاپ نشده، قلباً امیدوارند که کسی درکشان کند و به کارشان ایمان بیاورد. البته اگر هم کسی درکشان نکرد، آنها باز به نوشتن ادامه می دهند چون نویسنده اند. و بالاخره زمانی خواهد رسید که دنیا رمانهایشان را بخواند و آنها را به رسمیت بشناسد.

 

58- بلافاصله از «بازگشت به گذشته» استفاده نکنید

در ابتدای رمان نباید بلافاصله از بازگشت به گذشته استفاده کرد، چون مانع پیشروی رمان است. تا رمان کاملاً در زمان حال جا نیفتاده است نباید حتی از یک بازگشت به گذشته هم استفاده کرد مگر اینکه قسمت عمده ی رمان در گذشته رخ داده باشد. چرا که نویسنده در آغاز رمان هنوز وضعیتی در زمان حال به وجود نیاورده تا باعث هیجان، هول و ولا و انتظار شود. نمی شود با عقب گرد اولیه، نقبی به زندگی حال و آینده شخصیت زد.

مثال (آغاز رمان): آلوین در حالی که به کسانی که تابوت برنزی را در آمبولانس سیاه رنگ می گذاشتند نگاه می کرد، چروکهای کت و شلوار مشکی اش را صاف کرد. زنش در تصادمی مشکوک در گذشته بود. چهارده سال قبل: روزی را که با زنش آشنا شد به یاد آورد. باران می آمد. و سقف کتابخانه چکه می کرد...

در مثال بالا، مانعی سر راه شروع رمان ایجاد شده است و خواننده مطالبی را راجع به فرد ناشناسی می خواند.

برخی از معایبِ زود استفاده کردن از بازگشت به گذشته عبارتند از:

  1. 1- هدف از رجوع به گذشته استفاده از مصالحی همچون پس زمینه ها، درون نگری ها، ادراکها، انگیزه ها، شکستها و موفقیتهای شخصیت است که در روابط و درگیریهای زمان حال وجود ندارد. اما قبل از استفاده از محتوای گذشته، باید زمان حال وجود داشته باشد.
  2. 2- تا وقتی خواننده نداند درگیری فعلی شخصیت چیست، علاقه ای به سر در آوردن از اتفاقات گذشته ندارد. خواننده می خواهد بداند که شخصیت واقعاً کیست؟
  3. 3- چون خواننده چیزی راجع به زندگی حال شخصیت نمی داند، نمی تواند اهمیت حادثه زندگی گذشته شخصیت را ارزیابی کند. زیرا معیاری برای مقایسه ندارد. و از خود می پرسد: چرا دارم چیزهایی راجع به این شخص می خوانم؟
  4. 4- هنوز وضعیت زمان حال شکل نگرفته است. بنابراین نویسنده پس از تمام شدن بازگشت به گذشته، باید به چه چیز زمان حال برگردد؟ و آیا خواننده نخواهد گفت که: «آه، شروع داستان یادم نمی آید؟»

هدف نویسنده از قسمت آغازین رمان، شروع داستان با صحنه ای نمایشی، مهیج و زنده است. ضمن اینکه می خواهد خواننده را به زندگی فعلی شخصیتها علاقه مند کند. فقط وقتی صحنه ی آغازین رمان قدرت پیشروی کافی داشته باشد باید خطر کرد و داستان را مدتی به حال خود گذاشت و به گذشته بازگشت.



ادامه مطلب


نوع مطلب : ادبیات، 
برچسب ها :
شنبه 28 خرداد 1390 :: نویسنده : فرزاد

گذشته ات را بدون هیچ تاسفی بپذیر

ایمان را نگه دار و ترس را به گوشه ای بیانداز

زندگی شگفت انگیز است اگر بدانی چطور زندگی کنی

کوچک باش و عاشق که عشق خود می  داند آیین بزرگ کردنت را

بگذار عشق خاصیت تو باشد نه رابطه خاص تو با کسی

زلال باش...

فرقی نمی کند گودال کوچک آبی باشی یا دریای بیکران

فقط اگر حقیقتا زلال باشی آسمان در توست

مهم این نیست که قشنگ باشی

قشنگ این است که مهم باشی

حتی برای یک نفر

موفقیت پیش رفتن است نه به نقطه ی پایان رسیدن

مهم این نیست که تو شیر باشی یا غزال

مهم این است که با طلوع آفتاب از خواب برخیزی

 و برای زندگی ات با تمام توان و با تمام وجود شروع به دویدن کنی

و در آخر فراموش نکنیم

ما آمده ایم با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم

نه به هر قیمتی زندگی کنیم

پایان





نوع مطلب :
برچسب ها :
جمعه 27 خرداد 1390 :: نویسنده : فربد اسماعیلی
این تصاویر زیبا توسط Anatoly Beloshinchin گرفته شده كه در مورد این محل می‌گوید: “ما در عمق ۳۰متری هستیم، آب تمیز و تازه‌ای در این قسمت وجود دارد. بعد در عمق ۶۰ متری، آب شور (نمك) را حس می‌كنیم و در زیر این قسمت من یك رودخانه می‌بینم، یك جزیره و شاخ و برگ‌هایی كه در اطرافش هست…! واقعیت این است كه رودخانه‌ای كه شما می‌بینید، لایه‌ای از هیدروژن سولفید هست.”

باید حس جالبی باشد دیدن یك رودخونه در عمق ۶۰ متری دریا! تصاویر كامل را در ادامه‌ی مطلب ببینید.

رودخانه‌ای عجیب در زیر دریا

رودخانه‌ای عجیب در زیر دریا

رودخانه‌ای عجیب در زیر دریا

رودخانه‌ای عجیب در زیر دریا





نوع مطلب : جغرافیا، عكس، 
برچسب ها :
جمعه 27 خرداد 1390 :: نویسنده : فربد اسماعیلی
کریستوفر پولی که بهمن‌ماه گذشته به ژاپن سفر کرده بود، این نمای زیبا را از هیولاهای برفی، یکی از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی زمستانی که بخشی از منطقه حفاظت‌شده زائواونسن در شمال ژاپن است، گرفته است.

این شکل‌های عجیب‌وغریب برفی هم چیزی نیست جز درختان جنگلی که زیر پوشش برف و یخ پنهان شده و این الگوی زیبا را در این منطقه پدید آورده‌اند. لازم به ذکر است که پدیده مشابهی در یخچال‌های طبیعی نیز ایجاد می‌شود که البته بسیار فشرده‌تر و متفاوت از چیزی است که در اینجا می‌بینید. در یخچال‌های طبیعی، این تعامل بین تصعید یخ و یخ زدن مجدد بخار است که سطحی ناهموار و مملو از قله‌های تیز و کوچک را پدید می‌آورد. 

برای مشاهده عکس بزرگ از نشنال‌جئوگرافیک به حجم 300 کیلوبایت، اینجا را کلیک کنید.





نوع مطلب : جغرافیا، عكس، 
برچسب ها :
پنجشنبه 26 خرداد 1390 :: نویسنده : فربد رحیمی نیک
منبع: www.p30download.com

 
گنجور رومیزی نرم‌افزاری رایگان و آزاد است که به کمک آن می‌توانید، اشعار 42 شاعر پارسی‌گو را مرور کنید. جستجو و برجسته‌سازی، نشانه‌گذاری، شماره‌گذاری ابیات، نمایش شعر تصادفی (فال)، کپی متن و چاپ از دیگر امکانات این نرم‌افزار است. پایگاه داده‌های این اشعار مبتنی بر پایگاه داده‌های اشعار سایت گنجور است و امکاناتی جهت مشاهدۀ اشعار متناظر و حاشیه‌های آنها در سایت گنجور نیز در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

این نرم افزار شامل شعر های شاعران زیر است:
ابوسعید ابوالخیر، احمد شاملو، اقبال لاهوری، امیرخسرو دهلوی، انوری، اوحدی، باباطاهر، بیدل، دهلوی، پروین اعتصامی، جامی، حافظ، خاقانی، خواجوی کرمانی، خیام، رودکی، رهی معیری، سعدی، سنایی، سیف فغانی، شهریار، شیخ بهایی، شیخ محمود شبستری، صائب تبریزی، عبدالواسع جبلی، عبید زاکانی، عراقی، عطار، فخرالدین اسعد گرگانی، فرخی سیستانی، فردوسی، فروغی بسطامی، فیض کاشانی، محتشم کاشانی، مسعود سعد سلمان، ملک‌الشعرای بهار، منوچهری، مولوی، ناصرخسرو، نظامی، نیما یوشیج (آوای آزاد) ، وحشی، هاتف اصفهانی

توجه:
این نرم‌افزار تحت ویندوز اجرا می‌شود و برای اجرای آن لازم است سکوی مایکروسافت دات نت ویرایش ۲ بر روی سیستم نصب باشد.

دانلود - 17.6 مگابایت | لینک کمکی
پسورد فایل: www.p30download.com




نوع مطلب : دانلود، 
برچسب ها :


( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
درباره وبلاگ


همونی که بود!

مدیر وبلاگ : هومن همه چیز دون!
نظرسنجی
بعد از این همه مدت که از سن همه چیز دونی گذشته کلا چطوری بوده؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :